Lazarsfeld i Merton

Los medios de comunicación de masas, el gusto popular y la acción social organizada

Després de llegir aquesta lectura em reafirmo en pensar allò que els mitjans de comuniccaió de masses, i en especial la televisió, són mitjans  sobrevalorats.Als Estats Units hi ha una preocupació generalitzada sobre el paper social d’aquests mitjans degut, en part, a que esdevenen  poderoses eïnes de control social. La televisió ocupa un paper rellevant perquè ja es considera un agent de socialització, com ho pot ser la família o l’escola. No és tracta d’un mitjà unidireccional sinó que la informació que d’ella rebem ens aporta una gran quantitat de continguts i significats de la cultura en la qual hi vivim. El coneixement que ens aporten els mitjans de comunicació de masses, i si ens referim al concepte massa com un grup conglomerat, indiferent, al que li manca certa coherència i criteri, és evasiu i manipulador.Massa seria allò contrari a individu. La massa demandaría una cultura de masses, una cultura de poca qualitat, conformista, irracional amb pocs valors estètics i artístics, tot allò contrari a la cultura culta. La televisió emet aquests efectes negatius i en estar dirigida a les masses, vulgaritza els seus continguts i en definitiva el gust general de la població es vulgaritza també (només cal donar un cop d’ull als programes amb més audiència al nostre pais per veure això).Aquests mitjans emeten programes i publicitat institucionalitzada, no hi ha una coerció directa però sí una explotació psicològica a través dels seus continguts. Per exemple, el tractament de la dona en la televisó encara deixa molt a desitjar i triomfen els estereòtips. El coneixement que transmet és passiu, no fomenta la crítica i els espectadors es converteixen en mers subjectes passius narcotitzats. El sistema es manté a través de les empreses industrials i comercials i, com que són els que paguen, la publicitat transmet la  moralitat que  desitjen crean normes socials que després els més vulnerables segueixen com éssers al·lienats.Sembla que allò que surt per televisió ha de ser important pel simple fet de sortir. És el què Lazarsfeld i Merton anomenen status.

Per altra banda sembla ser que l’impacte social i psicològic de la televisió està per estudiar. Les audiències registren les xifres de consum en un moment determinar però no els efectes en la población. Potser ni interessa ni cal.Els sociòlegs sí es reafirmen en la idea de què cada missatge que rebem a través a de la televisió acaben configurant marcs de referència molt influents en la socialización. Però aquest fet ni interessa ni importa a les grans industries que mouen els fils dels mitjans i en aquest sentit cal una televisió més compromesa socialment.

 

 

 

Un pensament sobre “Lazarsfeld i Merton

  1. Hola,
    Jo no estic gaire d’acord amb la tesis de Lazarsfeld i Merton de que els mitjans de comunicació han estat sobrevalorats. Personalment, em fa l’efecte que el aquell temps el que es va sobredimensionar són els prejudicis sobre la societat massa i l’aplicació del conductismeamb la seva teoria d’estímul-resposta, que és la responsable d’una visió de l’ésser humà com un autòmat, totalment manipulabre i sense criteri. A més es culpabilitza a les masses d’una suposada pèrdua de nivell dels stàndards culturals.
    Crec que la sobrevaloració dels mitjans és proporcional a la por que generaven les masses.
    Teories posteriors posen també èmfasi en els efectes cognitius, en la capacitat dels mitjans d’incidir en la creació de coneixement col·lectiu (opinió pública).
    Personalment, em sembla que el poder dels mitjans és extraordinàriament subtil, i per tant, realment perillòs i digne d’atenció.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s