L’escola de Frankfurt

Walter Benjamin

L’Escola de Frankfurt i Walter Benjamin es va interessar fonamentalment en l’estudi de la integració de les classes treballadores en el sistema capitalista emergent en el període d’entreguerres i de com s’incrementava el consumisme en els períodes de benestar. En observar aquest fenomen, els pensadors de l’Escola de Frankfurt van constatar  que davant les possibilitats de consum, les masses treballadores estaven més interessades en comprar i consumir que no pas en construïr una nova societat, un nou pensament i una nova forma de vida, allunyant-se així de l’ideal marxista. En aquest sentit el capitalisme va propiciar un sistema econòmic orientat al consum, a gastar, fet que es va fer extensible al camp de la cultura i l’art en general. Els pensadors creien doncs que aquesta cultura del consum era un instrument per disciplinar la societat per part d’un sistema polític més que no pas un nou paradigma de creativitat. Era aleshores indispensable preguntar-se quin paper jugava la cultura en la societat capitalista.

Walter Benjamin (1892-1940) va ser l’investigador més lliure de l’Escola de Frankfurt. Aquesta llibertat en el pensament de Benjamin passava per analitzar la producció i el consum de l’art en la societat capitalista amb els ulls oberts per les contradiccions i les ambivalències. Es va mostrar preocupat per com s’havien produït els canvis socials, no tan jutjant-los, sinó analitzant-los i intentant veure el què de nou podien aportar. La seva obra es va centrar en analitzar quin tipus d’art generava la reproductibilitat que permetia la tècnica moderna i de com els diners que generava la societat moderna permetien l’intercanvi d’art. Amb aquesta nova situació social l’art quedava relegat a un mer objecte d’exhibició o exposició, tal com si l’art fos diner que circula en el sistema econòmic. Perdia així l’obra d’art la seva essència de ser un valor de culte, un valor autèntic i original (aura). Al ser ara l’art un objecte d’exhibició, reproduït fins la sacietat,  es perdia aquella relació directa que es té  amb qui l’observa i perd aquell vincle que es formava entre l’observador i l’obra pel fet de ser única i no reproduïble. Seria equiparable a veure un paisatge de muntanya real in situ a veure´l reproduït en una fotografia; es perd part de l’essència. En aquest sentit Walter Benjamin veia en aquesta mena de producció infinita que Warhol practicava una manca d’essència, d’originalitat, el que ell va anomenar “aura” que faria referència a aquella màgia que envolta una obra d’art en tant que és única.

Hi ha nous elements, com la càmera de fotografiar i l’aparell de filmar, que aporten una nova visió de la realitat, que no es captada per l’ull, sinó reproduida i interpretada per qui les utilitza. Però el resultat és fascinant per què en la seva reproducció no veiem l’aparell amb el qual ha estat possible la captació. Les obres d’art es tornen reproduïbles, perden l’originalitat i l’essència (aura) però aquest fet no és relevant per Benjamin perquè l’aura es pot substituir per, per exemple,  el glamur d’una pel·lícula de Hollywood.  L’art, en esdevenir un producte cultural, arriba a un públic més nombrós, més heterogeni, no tan elitista ni privilegiat. Així el consum de pel·lícules es fa possible arrel de la instauració de les sales se cinema.

Benjamin reflexiona sobre el pas de considerar l’obra d’art com un objecte de culte, mig amagat i només a l’abast del qui l’observa,  a considerar-lo com un objecte d’exhibició. L’art surt de la caverna i s’exposa al públic, a les masses, per que pugui ser contemplat. Els museus, les galeries d’art, les exposicions etc… tenen un paper rellevant en apropar l’art a la ciutadania, a les masses. Ara per ara, l’art i la cultura en general són un producte  fet per ser consumit i Warhol esdevé el seu major exponent.

 


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s