Els cinc filtres de Noam Chomsky

Un model de propaganda

La funció dels mitjans de comunicació de masses és el de divertir, entretenir i informar però, a més a més, també tenen la funció de transmetre valors, creences i codis de comportament que ajuden  l’individu a integrar-se en el sí de la societat. Les notícies, les informacions, el que Noam Chomsky anomena model de propaganda passa per cinc filtres diferents abans d’arribar al consumidor. Aquests filtres, que actuen de manera gairebé natural i són difícils de percebre, són una mena de colador informatiu que fan que la notícia ens arribi després de passar una sèrie de controls. Crèiem estar davant una notícia tractada objectivament però veurem com els filtres actuen a favor de certs interessos.

-Primer filtre: beneficis dels mitjans de comunicació

Es tracta de la limitació de la propietat dels mitjans de comunicació per exigir aquesta una gran inversió. Només les grans cadenes de televisió, sota el control de grans fortunes familiars, semblen tenir la possibilitat de capitalitzar aquests mitjans. Amb els ingressos en publicitat es multipliquen les seves fortunes i aquestes famílies gaudeixen d’una especial posició en l’status quo social. A més a més, tenen importants contactes amb el món empresarial a través de juntes directives i vincles socials. Negocien amb banquers i inversionistes comercials aconseguint bons crèdits, préstecs, asesoria etc. També tenen relació amb els governs que els recolcen segons certs interessos. Tot això fa que aquests filtre afecti poderosament la selecció de la notícia.

-Segon filtre: la publicitat

Amb la publicitat el mercat de la notícia no es mostra neutral. Segons els anunciants es determina la prosperitat i supervivència del mitjà de comunicació. Els ingressos en publicitat permeten competir de manera més efectiva i els que no gaudeixen d’aquesta tenen grans possibilitats de desaparèixer perquè no poden competir al no tenir ingressos extres. Les empreses enunciants són realment les que compren i paguen els programes, subvencionen els mitjans i cerquen programes on el seu producte pugui ser fàcilment vendible.

Tercer filtre: suministre de notícies

Els mitjans de comunicació de masses necessiten d’un flux constant de notícies, és a dir, de matèria prima. Les troben i concentren els seus recursos en llocs importants on pot sorgir la notícia: sales de premsa, fonts oficials de governs etc. La notícia que surgeix d’aquestes fonts sol ser fiable i objectiva però el predomini d’aquestes es veu debilitat per altres fonts que són molt fiables però no oficals i que presenten altres punts de vista.

-Quart filtre: reforçadors d’opinió

Són productors de respostes crítiques a programes. El més gran exponent és el propi govern qui dona resposta, critica i ataca els mitjans de comunicació per desviar-se de la línia establerta. Els patrocinadors publicitaris d’aquests programes també poden arribar a retirar el seu suport si veuen que el programa es desvia de la línia desitjada.

-Cinquè filtre: l’anticomunisme

L’oposició al comunisme s’ha convertit en el primer principi de la ideologia i de la política occidental. El control contra aquest exerceix una gran influència en els mitjans de comunicació. 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s