Construint una identitat

English: A sculpture by Joel Shapiro, located ...

English: A sculpture by Joel Shapiro, located in front of the United States Holocaust Memorial Museum in Washington, D.C. (Photo credit: Wikipedia)

L’ Holocaust Memorial Museum a la ciutat de Washington D.C (E.E.U.U), no deixa indiferent. Les seves imatges i en general tota la seva posada en escena impacte en la ment i mou la consciència. El museu es constitueix com una escola d’alliçonament ideològic amb un missatge molt clar: conèixer la Història, recordar les víctimes i supervivents i lluitar contra qualsevol genocidi. A través de la seva web oficial (www.ushmm.org) i concretament a través del seu notable i extens recull fotogràfic veurem com es construeix un discurs social i humà basat en la tolerància, la dignitat humana, la diversitat, la pluralitat  i la preservació dels valors democràtics.El museu es mostra com un espai obert on el visitant no és un mer observador sinó que  participa d’una experiència malauradament tràgica i devastadora. La institució és un bon exemple de museu de la memòria, una nova generació de museus que pretenen, mitjançant el testimoni personal i col·lectiu, incidir en la història més recent ,   ens els sentiments i les consciències de qui els visita (Sospedra i Roca, 2013, pàg. 36). La pàgina web del museu, amb traducció a 15 idiomes, és una autoritat en la matèria. Més de deu milions de visitants de 200 països diferents ho avalen. Els museus, institucions sense finalitat de lucre que s’ocupen de l’adquisició, conservació, recerca i transmissió de coneixements – segons la definició generalment acceptada que proposa l’ ICOM[1]–  han evolucionat des de la seva creació a la Grècia clàssica. Allò que va començar sent una institució per l’aprenentatge (mouseion) va passar a ser, amb la formació dels estats nacionals en ple segle XX, un element de propaganda política i social (Sospedra i Roca, 2013, pàg. 13).Els museus s’enfronten ara a nous reptes tant econòmics com tecnològics, i s’han convertit en autèntics espais educatius. Amb la irrupció d’internet, les webs s’han convertit en una font inesgotable d’informació i és possible transportar-se i viatjar al museu sense sortir de casa.Tota la web del museu convida, d’una manera molt dinàmica, didàctica i entenedora, a construir progressivament la imatge del què va ser l’Holocaust a través del material fotogràfic i les representacions audiovisuals. Les imatges no són casuals, s’utilitzen per representar els fets històrics. A través d’elles es crea una imatge, una visió que forma el nostra pensament en el drama de l’Holocaust. Totes les imatges que hi apareixen, sigui quina sigui la seva presentació (fotografia, vídeo, cinema, imatge digital) sintetitzen, en el seu contingut, una gran quantitat d’informació construïda a través de la subjectivitat de la persona que les observa i la comprensió que té del món. Les imatges ajuden a representar, a explicar i a experimentar l’horror de l’Holocaust. L’immens recull fotogràfic impacte en la nostre consciència. Ens permet conèixer la història a través d’elles. No tenen per si mateixes gaire qualitat però ens permeten contextualitzar l’episodi, aportar-hi més informació. Les fotografies contenen un text descriptiu que apropen l’observador a la història i s’articulen en funció d’un guió establert que apropen a la història.Les exposicions itinerants i temporals mostren la col·laboració i complicitat durant l’Holocaust. Conviden a conèixer la història que s’amaga darrere les fotografies, les narracions els hi donen veu, fan parlar les imatges.La interpretació i comprensió d’aquestes estan sotmesas a cada visitant i a la manera d’ inferir en el seu significat. La imatge, carregada de simbolisme, no es pot deslligar del discurs que porta associat ni del significat que li atorga cada observador. Per interpretar la imatge hem de tenir en compte l’entorn on es genera i hem de conèixer els símbols que hi apareixen. La imatge tampoc es pot deslligar de les interpretacions individuals generades per les característiques particulars de cada observador. Possiblement la mirada d’un supervivent que visita per primera vegada el museu difereix de la d’un alumne de secundària que assisteix amb la seva classe al museu. Així, podríem dir que la interpretació de la imatge és il·limitada i depèn de molts factors.Les imatges no transmeten un únic significat, sinó que la seva interpretació és polisèmica i plena de simbolisme implícit. S’ha d’entendre la imatge dins d’un context propi, socialment construït. Per entendre la imatge cal un coneixement social, històric i cultural de l’entorn. La fotografia és molt més que una imatge. No és un registre pla ni una dada objectiva; conté un significat subjectiu i una intenció. Per tant, hem d’aprendre a llegir el missatge implícit i no verbal que conté.El museu reb el suport del Govern dels Estats Units i referma constantment el seu compromís de lluitar vers l’ocultació d’evidències nazis. Aquest fet s’ha materialitzat amb l’exhibició del diari nazi d’ Alfred Rosenberg que rescata l’evidència dels seus actes (foto).Per concloure, diria que el poder de la imatge en la societat contemporània recau en el fet de considerar aquesta, no com una simple fotografia, sinó com una eina d’informació etnogràfica en tant que darrere cada una hi ha una cosmologia i un missatge susceptible de ser interpretat. Aquesta interpretació és il·limitada i dependrà del bagatge cultural, del coneixement i les experiències viscudes i del grau d’implicació en la mateixa. Les imatges, lluny del què poguem pensar, diuen poc per si soles. Dir que una fotografia val més que mil paraules pot ser fins a cert punt acurat, però sovint oblidem que darrere d’ella hi ha una història que no és evident a simple vista.

 

Bibliografia
.Sospedra i Roca, Rafel. (1013). Museologia, museografia i museus. Barcelona: material docent UOC.
.Ardèvol Piera, Elisenda. Muntañola Thornberg, Nora. (2013). Visualitat i mirada: l’ànalisis cultural de la imatge. Barcelona: material docent UOC.
. www.ushmm.org
 

 

 

 


[1] International Council of Museum de la UNESCO

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s