Community Manager i Xarxes Socials

Un professional encara força desconegut

cropped-8468788107_255777d512_b.jpg

L’adveniment de la Web 2.0 ha revolucionat el sistema tradicional de comunicació, unidireccional i lineal, alhora que la irrupció dels New Media i del Social Mitjana ha modificat les estratègies comunicatives de totes les empreses a Internet. El concepte New Media abraça un conjunt de mitjans de comunicació i d’entreteniment que ofereixen infinites possibilitats per a difondre continguts digitals i que engloba des de les versions electròniques dels diaris i revistes a emissores de ràdio i televisió, portals web, xarxes socials i de tot els avenços tecnològics derivats de la digitalització. Totes aquestes novetats han obert un gran ventall de possibilitats per fer arribar el coneixement i la cultura a un públic sovint poc motivat per aspectes culturals. La xarxa 2.0 es nodreix de les aportacions de cada usuari i fomenta la posada en comú del coneixement com a mètode d’enriquiment. Però el que més ha caracteritzat aquesta web 2.0 ha estat el fenomen de la interacció; el contacte entre persones i el contacte entre persones i entitats. Això ha fet variar les estratègies comunicatives de les empreses i les institucions que aviat han vist la necessitat de tenir presència a la xarxa i sobretot, presència a les xarxes socials pel senzill fet que s’hi ha d’estar on està la gent i ara per ara, la gent està a Facebook i Twitter. El flux d’informació és constant i en temps real i assistim a un altre fenomen anomenat viralització on el contingut publicat passa d’un usuari a l’altra amb una velocitat sorprenent. La web 2.0 permet l’actualització constant de continguts alhora que diverses eines permeten compartir informació contínuament. Ens permet està sempre connectats i compartir la nostra vida.

Davant aquest panorama anomenat entorn digital, l’usuari de la xarxa disposa de tota una sèrie de plataformes per expressar-se, debatre, opinar, queixar-se i reivindicar-se. L’usuari és ara un “prosumer”, és a dir, una persona que consumeix continguts alhora que els genera. Les xarxes socials han estat les grans protagonistes d’aquest canvi de paradigma comunicatiu fins al punt de considerar-les imprescindibles per l’empresa.

La figura del Community Manager (gestor de xarxes socials) no està encara ben definida, en part per desconeixença i en part per intrusisme. Malgrat això, aquelles empreses i institucions que han incorporat aquest professional en els seus departaments de comunicació i màrqueting, en destaquen la seva importància alhora de construir i controlar la imatge de la marca a Internet -parlem d’identitat digital- i alhora de dinamitzar i crear comunitat entorn la marca a les xarxes socials. Això que en primer moment pot semblar fàcil no ho és. La imatge i la reputació d’una empresa a Internet es construeix durant anys amb esforç i perseverança però ull perquè es pot destruir en segons com a conseqüència d’una mala gestió a les xarxes socials on hi és present. Comunicar-se amb els usuaris de la marca de forma fluida i personalitzada és , ara per ara, primordial per les empreses i alhora la base d’una bona gestió a Social Mitjana.

images

Així, el Community Manager esdevé el responsable de les comunitats que es generen al voltant de la institució i a través dels perfils oberts a les xarxes socials (Facebook i Twitter). Però també gestiona la seva identitat digital i la seva reputació online, controlant i redirigint accions pel bé de la imatge de la institució. A més a més cal també emfatitzar la importància de la personalitat del professional. Es tracta d’una persona comunicativa, pacient, empàtica, inquieta i amb sentit comú, aspectes igual o més importants que els purament teòrics. La personalitat del Community Manager és un factor clau per a construir aquest vincle entre públic i marca. És la veu de la institució portes enfora i la veu de l’usuari portes endins. És també un nexe d’unió entre la institució i el públic i un element clau per crear lligams entre els membres d’una comunitat. Aquest és un concepte clau dins Social Mitjana, crear comunitat entorn la institució. Això que pot semblar fàcil, tampoc ho és, sobretot avui en dia on l’accés a la informació és universal i els estímuls que rebem per part de milers de marques que reclamen la nostra atenció és, sovint, desesperant. Cal doncs, entre tanta informació a la xarxa, crear contingut rellevant, contrastat, elaborat, diferent i atractiu pel públic; només així captarem la seva atenció i ens llegiran.

Un dels aspectes més importants alhora d’enfrontar-se a l’univers Social Mitjana és l’establiment, per part de la institució, d’un pla coherent, lògic i mesurable abans d’obrir perfils a Facebook i Twitter. Aquesta estratègia ha d’estar alhora integrada dins el pla de comunicació de la institució, és a dir, han d’anar de la mà. No podem iniciar la nostra presència a les xarxes socials de forma desestructura, cal una estratègia i un pla d’acció que asseguri una bona efectivitat. Una vegada coneguts els objectius podem passar a elaborar el pla amb tot un seguit d’accions destinades a fer més visible, més competent i més dinàmica la presència de la nostra marca a les xarxes socials.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s